Även en van talare kan misslyckas

Först och främst måste jag bara tipsa er om det nästan godaste jag smakat: Fazer Salmiakki. Himelskt gott!
Mamma köpte det. Hon känner mig alltför väl.. Blandning mellan choklad och lakrits. Så för er som gillar det, ni måste testa!

Hade nationellt prov i Svenska B både idag och igår. Igår höll jag mitt tal som jag förberett väl och kunde nästan utantill. I vanliga fall är det roligt att hålla tal och övertyga folk om något, men den här gången var det annorlunda. Jag vet inte om det har med ordet "nationella" att göra. Jag tror det. Man vet att ett enda litet misstag kan förstöra två års kämp och slit och dra ner betyget. Inte så konstigt att man blir rätt nervös.

Innan jag ställde mig framför alla kände jag mig självsäker, det här kommer gå bra. När jag pratat ett tag insåg jag att jag inte visste vad jag själv sa. Ord sprutade ur min mun och kunde inte hejdas. Jag insåg plötsligt att jag missat ett helt stycke och att det därför antagligen blev väldigt osammanhängande för de som lyssnade. Då började jag bli riktigt snurrig och nervös. Såg att läraren tittade på mina ben och började därför undra om jag stod konstigt. Tappade fokus totalt men försökte rädda det ändå. Jag kände mitt eget blod pumpa i hjärnan. Den skummaste känsla jag någonsin haft. Huvudvärken efteråt var värre än jag någonsin varit med om. Hjärnblödning?? tänkte jag.

De som lyssnade säger att det var bra. Men jag vet att jag hade kunnat göra det så mycket bättre och det är det som gör mig så förbannad på mig själv. Jag kan bättre. Jag är en hyfsat van talare. Har gått en kurs i retorik och pratat inför massa människor i vårt Kenya projekt. Det kan gå illa för även en van talare.

Uppsatsen idag gick iaf mycket mycket bättre! Jag älskar att skriva och ämnet var rätt intressant ändå att reflektera kring: Skilsmässor.

Nu drar jag till Stockholm. En bussresa på 6-7 timmar som ska bli väldigt rolig.. Ring gärna och underhåll mig ;)

Puss /N

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0