Värsta sjukdomen

Visst har ni väl hört någon gång att den värsta sjukdomen man kan lida av är avundsjuka? Avundsjuka...grabbar tag i en person och håller fast hårt. Avundsjuka...gör en besatt av hemska och framförallt själviska tankar. Avundsjuka...svärtar ner och får en att hata. Men hur kommer det sig egentligen att man blir avundsjuk? Är man inte nöjd med sig själv som man är? Alla människor saknar någonting i sina liv, och nästan alla har någon form av komplex. Det kan handla om att man inte tycker att man är lika snygg som någon annan, eller att man inte har tillräckligt med pengar. Då, när man ser att en annan människa har allt detta, bryter avundsjukan ut. Man tänker hemska tankar om denna person, och kanske börjar man prata skit bakom ryggen. Det finns förstås lindrigare typer av avundsjuka som kan förekomma ganska ofta. Allt ifrån någon gång i månaden, till flera gånger per vecka. Men om man upplever detta allt för ofta så måste man börja ifrågasätta sin tankegång...

Sitter och läser i Cosmopolitan. En artikel handlar precis om detta ämne, men rubriken är ; Är du kompis med en Serena? Artikeln syftar på Serena van der Woodsen i tv -serien Gossip Girl. En tjej som har allt; Skönhet, pengar, populäritet och den största garderoben av alla. Hennes bästa vän Blair Waldorf hatar att vara i skuggan av någon annan, men det är väldigt svårt att glänsa bredvid Serena. Därför kan man lätt upptäcka flera "symtom" som visar att Blair är avundsjuk på sin bästa kompis. Frågan är bara varför? Blair är precis lika söt som Serena och hon har också mycket pengar. Hon älskar kläder och har många vänner. Varför är hon då avundsjuk egentligen? Jag tror att avundsjuka bottnar i dåligt självförtroende. Man tänker negativa tankar om sig själv, vilket får en att må ännu sämre. Det är klart att det är otroligt jobbigt att vara avundsjuk på sin bästa vän, det förstår ju vem som helst. Men om dessa två kompisar i serien verkligen är bästa kompisar, borde de inte då kunna prata ut om detta med varandra? Vad har man inte sin bästa vän till, om inte för att kunna prata om allt? Min bästa vän är jätteduktig på friidrott, men jag är urdålig på att hoppa längd. Det är klart som bara den att jag inte är avundsjuk på henne för det. Jag blir däremot superstolt varje gång hon vinner en tävling. Jag skulle aldrig missunna henne den lyckan.

Artikeln i Cosmo beskriver skönhet som den värsta "boven" när det gäller avundsjuka. Det är ganska sjukt egentligen att man kan vara avundsjuk på någon annan för att han/hon ser bättre ut än en själv. När det då är ens bästa vän man pratar om så har verkligen kannan tippat över. Visst, det är klart att man kan bli lite avundsjuk på andra människor ibland, men det är absolut inte bra om det är ens nära och kära. Missunnar man dem lycka och glädje? Missunnar man dem pågrund av hur de ser ut? Vi kan faktiskt inte hjälpa hur vi ser ut i de flesta fall, vi är ju födda sådana. Men jag vet ju också att många kändisar sprutar in botox i ansiktet som värsta galningarna. Plastikkirurgi har heller aldrig varit så populärt som nu. Så om jag ska citera från min kära tidning, så säger artikeln att vi måste tänka efter vad det är vi ser. Är verkligen den här människans vackra ansikte äkta, eller är det rentav bara fejk? 

Jag tycker personligen, för att avrunda mitt inlägg en aning, att det är dumt att gå omkring och vara avundsjuk. Berätta för personen istället vad det är du stör dig på, och kanske upptäcker du att han/hon tänkt samma sak om dig. Du kanske tycker att personen är så mycket snyggare än dig, men hur vet du att han/hon inte tycker precis tvärtom. Du kanske är den snyggaste av er två, enligt den andre. Hur du ser på dig själv och andra behöver inte alltid stämma överens med andras uppfattningar. Det är en mycket viktig sak att tänka på. Jag tycker inte heller att man ska blanda in skönhet i varje problem. Allt blir bara så komplicerat då. Tänk istället på att alla ser olika ut, och var nöjd med dig själv! Det finns alltid någon där ute som tycker om dig för den du är, även om det ibland känns lite tungt. Ta ett djupt andetag, sträck på ryggen och visa ditt bredaste leende. Du är vacker!

/ Sandra - kommer som en frisk sommarvind och piggar upp din söndag. (Hehe, skoja bara. Men jag hoppas i alla fall att ni läsare har det bra där ute i regnet. Själv tänkte jag ägna mig åt lite filmtittande i kväll igen. Har dock inte bestämt mig riktigt för vad jag ska se än. Förmodligen blir det en Jennifer Aniston -film som alltid!) 


Kommentarer
Postat av: Anna

Haha, åh vad gullig du e Sandra! :) (ska svara på brevet så fort som möjligt!)

2008-06-22 @ 21:23:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0